Ne tartsd magadban, ha bántanak!

Új krízisambulancia-hálózat segíti a kapcsolati erőszak áldozatait

2018.10.25.

Országszerte 7 krízisambulancia nyitotta meg kapuit a kapcsolati erőszak veszélyeztetettjeinek és áldozatainak megsegítésére, köztük 4 intézménnyel bővült az Ökumenikus Segélyszervezet országos intézményhálózata.

Az EFOP-1.2.5-16 Biztos Menedék felhívás keretében, az Európai Unió támogatásával megvalósuló hiánypótló hálózat civil, állami és vállalati szektorok összefogásával és szoros együttműködésével jöhetett létre. A szolgáltatás népszerűsítéséért az Ökumenikus Segélyszervezet és az Emberi Erőforrások Minisztériuma országos kamp&aacut e;nyt in dít a következő hetekben, hogy egy óriás matrjoska baba segítségével felhívják a figyelmet: az erőszak nem elfogadható, és van segítség.

A krízisambulanciák működését és a figyelemfelhívó kampányt bemutató budapesti sajtótájékoztatón részt vett Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, Lehel László, az Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója, Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője, valamint a kampányt támogató Vodafone Magyarország Alapítvány és Avon vezető képviselői. A sajtótájékoztatón elmondták, hogy jogászból, szociális szakértőből és pszichológusból álló szakértői stáb fogadja a kapcsolati erőszak érintettjeit az ország 7 regionális kr&iacu te;zisam bulanciáján: Miskolcon, Szolnokon, Orosházán, Budapesten, Devecseren, Mosonmagyaróváron és Kaposváron. Az új szolgáltatás elsődleges célja, hogy a szakemberek minél előbb hatékony segítséget nyújthassanak az érintetteknek, megelőzve így akár súlyos krízishelyzetek kialakulását is.

Lehel László, elnök-igazgató kiemelte, hogy a figyelemfelhívó akciók és prevenciós munka mellett az Ökumenikus Segélyszervezet több mint 10 éve segíti ellátásokkal a kapcsolati erőszak áldozatait, krízisközpontokat és titkos menedékházat működtet. A krízisambulancia-hálózat létrejöttével 4 új intézménnyel bővül ez a tevékenység, ami lehetővé teszi, hogy a bántalmazás áldozatai mellett a bántalmazás veszélyeztetettjeinek is segítséget nyújthassanak. „Tesszük ezt közösen az Emberi Erőforrások Minisztériumával, az ellátórendszer más szereplőivel szoros együttműködésben. Elk&ou ml;telez ett vállalati partnereink, a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Avon támogatásának köszönhetően folyamatosan tudjuk javítani a szolgáltatások minőségét is. Most induló közös kampányunk fő üzenete, a szeretet nem árt mottó azt üzeni: a kapcsolati erőszak semmilyen körülmények között nem elfogadható. Ezzel együtt azt is szeretnénk, ha a következő egy hónapban minél többekhez eljutna, hogy van hova fordulnia az érintetteknek.”

Novák Katalin, az EMMI család- és ifjúságügyért felelős államtitkára beszédében hangsúlyozta, hogy a kormányzat határozottan elutasítja a kapcsolati erőszak valamennyi formáját, és minden rendelkezésére álló eszközzel tesz is ellene. „Az ezen a területen kitűzött célokat és a kormányzati oldalról támogatható fejlesztéseket elindítottuk, ennek eredményei a segítséget kérők számára már érzékelhetőek. Fejlesztési forrásból összesen közel 3 milliárd forintot fordítunk az intézkedésekre. A kapcsolati erőszak áldozatai, a folyamat bármely fázisában is vannak, akkor mernek a probl&ea cute;m&a acute;ról jelzést adni, segítséget kérni, ha támogató közegben érzik magukat, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a kapcsolati erőszak nem magánügy. – tette hozzá.

„Amikor bántalmazásról beszélünk, a legtöbbeknek a fizikai vagy szexuális erőszak jut eszébe, de épp annyira lehet bántalmazás az érzelmi, a lelki erőszak vagy akár a másik fél anyagi zsarolása. A baj sok esetben megelőzhető, ha az érintettek időben megtalálják a megfelelő fórumot, ahol bizalommal beszélhetnek problémáikról” – hangsúlyozta Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője. Hozzátette: a bántalmazó kapcsolatok nagy részében, a nők, férfiak, gyerekek és olykor az egész család őrzi a titkot, a valóságot, mely a színfalak mögött zajlik. Gyakran fordul elő, hogy az áldozatok megpróbálj&aacut e;k fenn tartani a látszatot, hogy boldogságban, szeretetben élnek, miközben valahol mélyen ez teljesen felemészti őket és szenvednek. Ezt a külső látszat és belső feszültség közötti ellentétet szimbolizálják a segélyszervezet most induló kampányában a matrjoska babák, melyek a sajtótájékoztató után az összes olyan városban meg fognak jelenni, ahol krízisambulancia nyílt, ráirányítva az elérhető segítségre a figyelmet.

A személyes segítségnyújtást jelentő krízisambulanciák mellett a Segélyszervezet új honlapot is elindít. A www.aszeretetnemart.hu oldalon továbbra is elérhető lesz az elmúlt években nagy érdeklődéssel kísért online tanácsadó szolgáltatása, ahol az érintettek név nélkül kérdezhetnek a segélyszervezet szakértő munkatársaitól. Ez a szolgáltatás különösen is hiánypótló ott, ahol még nem elérhető krízisambulancia.

Az Ökumenikus Segélyszervezet kapcsolati erőszak elleni küzdelmében évek óta két vállalat is segít stratégiai partnerként, az AVON és a Vodafone Magyarország Alapítvány. Míg előbbi a segélyszervezet titkos menedékházának berendezéséhez, illetve működtetéséhez járul hozzá, utóbbi az online anonim tanácsadó oldal létrehozásában és működtetésében vállal nagy szerepet. Mindkét vállalat bekapcsolódik az A szeretet nem árt kampányba is. Dr. Budai J. Gergő a Vodafone Magyarország Zrt. vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese és Fellner Krisztián az Avon érték es&iacut e;tési vezetője a sajtótájékoztatón egyaránt elkötelezettségükről és további támogatásukról biztosították a Segélyszervezetet a kapcsolati erőszak elleni küzdelemben. „A Vodafone az élet minden területén elkötelezetten támogatja a női egyenjogúságot és a nők megbecsülését, mert hiszünk abban, hogy mindenkinek egyenlő esélyeket kell kínálni” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Vállalati Kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. – A társadalmi egyenlőségnek alapvető feltétele a hölgyek biztonságának, elismertségének megteremtése. A Vodafone Magyarország Alapítvány az Ökumenik us Seg&e acute;lyszervezettel közösen azon dolgozik, hogy felhívja a figyelmet a kapcsolati erőszak áldozataira, segítő kezet nyújtson a bántalmazottaknak, és a jövőben is innovatív megoldásokkal segítse a probléma kezelését – tette hozzá Dr. Budai J Gergő. A matrjoska babás kreatív kampány megalkotásával és kivitelezésével az ACG reklámügynökséget bízta meg az Ökumenikus Segélyszervezet, az installáció szállításban pedig együttműködő partner a BISTRO Reklámügynökség Kft.

A krízisambulanciákról
A krízisambulanciák célja, hogy az érintetteket segítse abban, hogy egy külső segítővel közösen átgondolva jobban megértsék és átlássák a helyzetüket meg tudják fogalmazni, hogy mire van szükségük, milyen lépéseket tudnak tenni felmérjék külső és belső erőforrásaikat, s mozgósítani tudják azokat információt kapjanak az elérhető segítő helyekről, a lehetőségeikről, hogy hová fordulhatnak, melyek őket érintő legfontosabb jogszabályok, mik a jogaik, elérhető jogi eszközeik olyan képzett segítővel oszthassák meg a nehéz helyzetüket, azzal kapcsolatos érzéseiket, akitől támogatást kaphatnak a megoldáshoz szükség esetén információt kaphassanak a krízisközpontokról, a titkos menedékházról, illetve családok átmeneti otthonairól.

A szolgáltatás célja emellett, hogy segítse azokat a hozzátartozókat, rokonokat, ismerősöket, akik tudnak valakiről, aki bántalmazást él át és szeretnének neki segíteni. Ebben az esetben a személyes tanácsadás célja, hogy:

– érzelmi támogatást nyújtsunk az ismerősnek, hiszen a helyzet őt is traumatizálhatja

– átbeszélhessék valakivel a segítő szerepük felvállalásával kapcsolatos dilemmákat, félelmeket, bizonytalanságokat

– felismerjék, ha azonnali intézkedésre, pl. rendőrség, vagy gyermekjóléti központ bevonására van szükség

– megfogalmazzák, hogy mit tudnak megtenni az ismerősük érdekében, és mi az, ami meghaladja az ő kompetenciájukat, felelősségüket, lehetőségeiket

– információt kapjanak az elérhető segítő helyekről, a lehetőségekről, hogy hová fordulhat egy bántalmazott segítségért

– információt kapjanak a legfontosabb jogszabályokról

– szükség esetén információt kaphassanak a krízisközpontokról, a titkos menedékházról, illetve családok átmeneti otthonairól.

A krízisambulancia elérhető azok számára is, akik nem célzottan szeretnének segítséget kérni, ugyanakkor szeretnének többet tudni a bántalmazás típusairól, veszélyeztető jelekről a kapcsolódó jogi szabályozásról szeretnének tájékozódni az elérhető segítő helyekről és szolgáltatásokról, szeretnék kipróbálni a szolgáltatást, mielőtt ajánlják valakinek.

A Krízisambulanciák elérhetőségei

Ökumenikus Segélyszervezet Regionális Krízisambulancia, Budapest
+ 36 70 525 0536; budapest.krizisambulancia@segelyszervezet.hu

Ökumenikus Segélyszervezet Regionális Krízisambulancia, Miskolc
+36 30 309 1552; miskolc.krizisambulancia@segelyszervezet.hu

Ökumenikus Segélyszervezet Regionális Krízisambulancia, Orosháza
+ 06 30 781 7951; oroshaza.krizisambulancia@segelyszervezet.hu

Ökumenikus Segélyszervezet Regionális Krízisambulancia, Szolnok
+ 06 30 305 2919; szolnok.krizisambulancia@segelyszervezet.hu

Pápai Sarokkő Baptista Gyülekezet Regionális Krízisambulancia, Mosonmagyaróvár
+ 06 30 567 8737; ambulancia.movar@gmail.com

Vöröskereszt Veszprém Megyei Szervezete Regionális Krízisambulancia, Devecser
+ 06 70 933 8052; veszpremmegye@voroskereszt.hu

Borostyánvirág Alapítvány Regionális Krízisambulancia, Kaposvár
+ 06 82 812 476; krizisambulancia.kaposvar@gmail.com

A személyes konzultációk és szolgáltatások előre egyeztetett időpontban vehetőek igénybe.
Online anonim tanácsadás és további információk: www.aszeretetnemart.hu.
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat száma: +36 80 20 55 20.

Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!